Kiplesund i Kenya

Livet i Kenya :-)

Mt Kenya, 4985 moh – «vi har vært der, JIPPI! februar 20, 2007

Filed under: Uncategorized — Julie,Jonas,Joachim,Margrete og Ole Johan Kiplesund @ 7:37 am

camp.JPG Mt Kenya er Kenyas høyeste fjell. Vi vanlig dødelige som ikke henger og dingler i tau med fullt klatreutstyr kommer opp på 4985 meter. Dvs at jeg med mine 173 cm, var 4986,73 meter over havet. En fantastisk opplevelse.

copy-of-hele-gjengen.JPG Torsdag 15 februar så dro vi en gjeng fra internatet, skolen med noen venner fra Nairobi, ut på et skikkelig eventyr. Vi lastet bilene med alt vi trengte for 4 dager og satte nesen mot Mt Kenya. Vi var skikkelig spente på om vi alle skulle klare dette. Vi hadde hørt at det skulle være hardt, kaldt og tøfft å komme opp på slike høyder.

Vel framme etter 5 timers kjøring så møtte vi guiden vår og resten av crewet. Vi hadde kenyanere som skulle hjelpe oss med alt det praktiske som feks, matlaging, bæring og guiding. Totalt så var vi 32 i alt. hele-gjengen-med-crew.JPG Vi lastet ut av bilene og tok fatt på turen til fots. Vi måtte gå gjennom regnskog der det var elefanter og bøffler som kunne være aggresive. Vel oppe første hytte der vi skulle overnatte så begynte vi å kjenne kulden. At det kunne bli så kaldt i Afrika kunne vel ingen av oss forestille oss. Og verre skulle det bli.

jonas.JPG  julie.JPG  hele-familien.JPG

Dagen etter så var det å labbe av gårde igjen. Gjennom en fantastisk flott natur og godt over tregrensen. Denne etappen ble unnagjort på 8 timer og kulden begynte vi å kjenne for alvor. shiptons-camp.JPG Vel fremme ved neste camp som ligger på 4200 meter så prøvde vi på ulike måter å aklimatisere oss etter beste evne. fjellet2.JPG Fjellet lå ved siden av oss og ruvet i terrenget. Klokken 02.00 neste morgen ble vi vekket med varm te og kjeks. Vi ble sterkt frarådet å spise noe mer pga høydesyken kunne føre til oppkast og hodepine. Kl 03.00 var det ut i det som skulle bli en sprettkald opplevelse. Stjerneklart, kaldt men en flott opplevelse. Vi gikk med små skritt opp langs en frossen fjellsiden. Etter 3 og en halv time så nådde vi toppen. Jeg må innrømme at det var med en tåre i øyenkroken at jeg kunne konstantere at ALLE SAMMEN nådde toppen. hele-gjengen-paa-toppen.JPG Og for en opplevelse. Utsikt utover et fantastisk landskap, Kilimanjaro og med en utrolig flott soloppgang.

Som alle store fjellklatrere har gjort før oss så måtte også vi ha med oss noe på toppen som måtte bare foreviges. Her har vi noen eksempler. brenton.JPG U2 fan Brenton Correll. kenneth.JPG Kenneth med Kvikk Lunsj. land-rover-paa-toppen.JPG Hva annet enn et Land Rover minne kunne jeg ta med 🙂

Dere får bare nyte bildene av denne turen……

fjellet1.JPG jonas-og-is.JPG soloppgang2.JPG soloppgang.JPG soloppgang1.JPG

Takk til alle dere som var med på turen og ikke minst takk til alle dere som var med å ba for oss. Vi snakkes igjen ved neste innlegg.

3 Responses to “Mt Kenya, 4985 moh – «vi har vært der, JIPPI!”

1. Mayliss Says:

Dette så ut som en fantastisk tur!!!! Er litt misunnelig:) Rart å være tilbake i Norge, tipper det er sånn cirka Mt.Kenya-temperatur her! Savner alt og alle i Afrika, så det er visst bare å begynne å spare til ny tur, hehe… Håper dere huska å strekke ut etter fjellturen, lille Longonot merkes fortsatt i lårene mine!

2. GRATULERE TINDEBESTIGNING
    vi ved havkanten er helt imponert.
    Lykke til, i Jesu spennende fotspor

Hilsen Marit oh Irene

3. Hei igjen
    Vi ble så svimmel av å tenke på hvor høyt oppe dere var, at vi ble helt svimmel, derfor endel skrivefgeil..he he